Gorki Glaser-MŸller Šr en man som tror pŒ att
gšra skillnad. NŠsta Œr kommer hans lŒngfilm – om Patricio Galvez –
morfadern som Œkte ned till Syrien fšr att hŠmta hem sina sju barnbarn.
– Det hŠr Šr en
film som visar det stora genom det lilla; en geopolitisk konflikt som speglas
genom privatpersonen och morfadern
Patricio, fšrklarar Gorki Glaser-MŸller och
tillŠgger att det Šr fšrsta
gŒngen vi fŒr titta bakom kulisserna -hur en mŠnniska i den hŠr prekŠra situationen tŠnker
och kŠnner.
Fšr att gšra en lŒng
historia kort: Patricio Galvez dotter och svŠrson dog i IS hŠgn i Œr. NŠr de sju
barnbarnen blev fšrŠldralšsa bestŠmde sig morfadern fšr att Œka ned till
Syrien, pŒ vinst och fšrlust, fšr att trŠffa dem. Gorki Glaser-MŸller fšrsŒg
honom med tre kameror fšr att filma resan till lŠgret i al-Hol i Syrien. NŠr
Patricio Galvez kom tillbaka till Irak hade han bestŠmt sig fšr att rŠdda sina
barnbarn till varje pris. Det Šr denna kamp – om att ta hem barnen till
Sverige - som Šr huvuddelen i Gorki Glaser MŸllers dokumentŠr. Han filmade
under fyra veckor i Erbil i norra Irak och fšljde Patricio dygnet runt.
NŠr barnen slutligen evakuerades till svenska konsulatet i Irak,
mštte Gorki Glaser-MŸller dem fšr fšrsta gŒngen. DŒ fanns det ingen tid att ta
ett steg tillbaka och observera. Eller att bli sentimental. Det var bara att
fortsŠtta filma och hŒlla om barnen nŠr de behšvde det.
– Den yttre berŠttelsen Šr alla turer och vŠntande pŒ
ett hotellrum i ett frŠmmande land, innan barnen hŠmtades. Samtidigt som
Patricio Šr oerhšrt energisk med att skriva dikter eller att vara aktiv pŒ
sociala medier. Eller sticka ut fšr att leta efter en sele till Mohammed 1,5 Œr
som Šr sŒ svag att han inte kan gŒ. Den inre berŠttelsen handlar om blicken pŒ
Ófiendens barnÓ och vŒr syn pŒ straff och skuld eller medmŠnsklighet, fšrklarar
Gorki Glaser MŸller.
DŠremellan finns sju traumatiserade barn, som inser att de Šr i
frihet och som bšrjar utveckla sina egna viljor och karaktŠrer. Runtomkring
alltihop – en vardag med mat, sšmn och toalettbesšk. PŒ ett hotell. Och
Patricio Galvez egen rannsakan som frŒnvarande pappa och varfšr hans dotter
valde ett intrŠde i IS.
– Jag hade en vŠldigt
stor hjŠlp av att vara pappa till tre barn i mštet med Patricios barnbarn. Men
det var en mŠrklig kŠnsla att komma hem och inte orka delta i sin egen familjs
vardag, nŠr jag varit sŒ nŠrvarande och
stark pŒ plats. Det blev en konflikt inom mig, men jag fšrstŒr nu att det
var ett slags stress-syndrom, sŠger Gorki Glaser-MŸller som fortfarande kŠnner
sig beršrd av materialet som just nu hŒller pŒ att klippas.
Han Šr inne i en intensiv
arbetsperiod med att sovra och fšrsška fŒ fram en helhetsbild och bena ut
intressanta scener fšr att bygga en kronologisk rŠls.
Vi trŠffas i Svenska Grammofonsinstitutets lokaler i Gšteborg. Kompositšren Lisa Nordstršm hŒller pŒ att
musiksŠtta scener fšr att fšrstŠrka kŠnslan av huvudkaraktŠrens Patricio Galvez, kamp och
thrillerliknande upplevelser.
Gorki Glaser-MŸller har fortsatt att filma
sin vŠn Patricio pŒ hemmaplan i
Gšteborg. De sju barnen placerades i olika jourhem nŠr de anlŠnde, i vŠntan pŒ
att fŒ ett eller flera mer permanenta familjehem.
– Patricio har fortsatt
sin kamp och Šr ungefŠr i samma lŠge som nŠr han kom hem fšr ett halvŒr sedan.
Den stora skillnaden Šr att han Šr mer restriktiv med
intervjuer fšr att barnen och han inte skall fŒ fšr mycket ljus pŒ sig. Det Šr inte sŒ att
han rŠddade sina egna barn och sket i andras. Han uttalar sig fšr andra barns
bŠsta. Det sŠtter faktiskt fingret pŒ vŒr vŠrlds fšrlorade medmŠnsklighet.,
sŠger Gorki Glaser-MŸller med.
Han hoppas att vi som tittar pŒ filmen skall bli medresenŠrer pŒ
Patricios resa, men samtidigt
bli inspirerad att gšra nŒgot.
– Det kvittar vad, bara du fšrsšker gšra
bŠttre, sŠger Gorki Glaser-MŸller som tycker att det Šr skšnt att fŒ gšra en
lŒngfilm av sitt stora material, sŒ
att han kan ta tid pŒ sig och gšra Patricios kamp
rŠttvisa.
Gorki Glaser-MŸller har redan fŒtt ta emot en utmŠrkelse fšr sin
film med arbetsnamnet Enemy of the children. Han har tilldelats
Malik-priset pŒ ett hundratusen kronor, som oavkortat gŒr in i filmen. Men
pengarna Šr inte den stora behŒllningen, utan nŠtverket som kommer pŒ kšpet med
utnŠmningen. Det innebŠr att han
har en gšrdel av professionella personer som kan
fungera som mentorer och ett internationellt stšd
under filmarbetet.
– Jag stod och vŠntade
pŒ spŒrvagnen i Majorna nŠr telefonsamtalet kom och jag blev sŒ barnsligt glad.
Priset betyder sŒ mycket i uppmuntran och det ger en slags fšrhoppning om att
det skall gŒ bra fšr den hŠr
berŠttelsen. Det kŠnslomŠssigt stšrsta jag gjort i filmvŠg. Eftersom det stŠllde saker pŒ sin
spets.
– Jag vill att man ska
lŠra kŠnna Patricio, men egentligen Šr det hŠr storpolitik i kštt och blod. DŠr en morfar
fšrlorade sin dotter, men fšrsšker rŠdda sina barnbarn till varje pris. DŠr barn Šr oskyldiga
och dŠr alla flyktingbarn borde rŠddas, konstaterar Gorki Glaser-MŸller.